tisdag 19 september 2017

Naturskola och matematik


Vi fortsätter att koppla ihop träd och mönster. Här är några resultat av uppmaningen att prova fler sorts mönster än bara varannan. Några visar begreppet var tredje, några bygger med fyra eller t.o.m.fem i varje mönsterdel.


Nu vet alla också att talet fem gömmer sig i ett päron. Det ledde vidare till uttrycket 5+5=10 och att 10 är dubbelt så mycket som 5. Många matematiska begrepp aktualiseras.

Den första matteläxan, som skickas hem nu i veckan, handlar om ordet dubbelt (tänk lika många en gång till) En vanlig missuppfattning är att dubbelt betyder +1. Det beror nog på att vi använder ordet i vardagsspråket kopplat till talet ett. Du fryser under filten och lägger på dig en filt till och har då dubbla täcken. Prata gärna om att det inte går att generalisera den tanken. Vi har övat med tärningar i skolan. Några har provat med riktigt höga tal och blivit inspirerade. 


Inom NO-ämnet ska man få möjlighet att lära sig om olika växter. Just nu fokuserar vi på träd. Flera har svårt att komma ihåg trädens/lövens namn, trots mycket konkret övande. Vi beskriver formen på löven, jämför storleken, fascineras av likheter eller skillnader, tittar på deras frukter och gläds åt vad vi hittar. Ni som föräldrar kan enkelt stötta detta genom att den närmsta tiden uppmärksamma träd som ni passerar eller berätta enkla fakta som ni vet. Det är kul att ha ett samtalsämne. Kanske bidrar ni med tankar kring vad vi människor och djuren kan använda träden till.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar