lördag 10 mars 2018

Matematik - 100, mätning och geometri


Under några veckor har vi tränat mycket på att se hur talen upp till 100 är uppbyggda. Dels handlar det om att förstå positionssystemet med hundratal, tiotal och ental. Dels gäller det att se mönstret där entalen återkommer mellan 0 och 9, och att tiotalssiffran ändras vid tiohoppen. 


Vi har också använt de 100 saker som barnen tog med till skolan. Dessa har vi lagt på rad en och en. Då upptäckte vi att raderna blev olika långa. Efter en del resonerande kring anledningen till de olika sträckorna, enades vi om att det är längden på sakerna som styr. En penne-pasta jämfört med ett solrosfrö ger olika långa rader. 

Detta kan vi koppla till att en gemensam enhet är viktigt att använda för att mäta. VI använder framförallt centimeter och meter än så länge.


För att förstå hur mätning fungerar och hur tallinjen till 100 är uppbyggd har vi även tillverkat egna måttband med centimetermarkeringar på.  

Till detta kommer en hel del nya begrepp. För att bättre förstå ordet djup gick vi ut och mätte snödjupet i skogen. Vi tittade också på en karta över Sverige på SMHI´s hemsida. Där förvånades vi av att snödjupet i norra Sverige på flera platser nådde 200 cm! Längd och bredd mätte vi med hjälp av våra fotspår. Några använde ordet höjden när de byggde torn av snön. 


En svårighet vid mätning är att vända linjalen åt rätt håll och att mäta från noll. När alla förstått det kan vi avancera vad gäller mätningens princip och öva på att mäta var som helst på linjalen.  

Parallellt med detta arbete formar vi olika geometriska figurer, såsom triangel, kvadrat och rektangel. Vi formar dem bland annat på geobräden och övar på att beskriva dem och kopiera dem. Inom geometri finns många intressanta begrepp. Vi kan hjälpas åt med att använda ordet sidor för att beskriva de tre raka delarna på triangeln och de fyra på kvadraten, inte säga kanter. 

Inom NO sorterar vi också olika figurer, men då mest 3D-figurer, såsom cylindrar, klot, kuber och rätblock. Vi kommer att beskriva en tärnings platta delar med ordet sidoytor och delarna mellan hörnen med ordet kanter.   

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar