torsdag 18 oktober 2018

Struktur



För att vi alla ska få en så bra start som möjligt har vi sedan några veckor tillbaka förbättrat våra rutiner ytterligare på morgonen. Varje dag, utom onsdagar, finns möjligheten för alla barn som vill att komma in i klassrummet 8.10 och sätta sig och läsa tyst i lådboken. Det ska vara tyst, vi har lugn musik på och alla som är i rummet ska läsa. När det ringer in 8:20 kommer resten av gruppen in, under tystnad och sätter sig och läser. Detta gör vi fram till samlingen börjar. Det betyder att alla får minst 10 min tyst läsning på morgonen innan vi drar igång med annat.

På samlingen får veckovärdarna hjälpas åt att gå igenom schemat för dagen. De berättar vilken tid som gäller för de olika inslagen under dagen. Vi förklarar och berättar lite om innehållet. Veckovärdarna berättar också vilken dag, månad, årstid och väder vi har. Vissa delar sker på engelska.

I vår ambition att försöka vara så tydliga som möjligt och för att varje lektion ska få en så bra start som möjligt har vi även där ett speciellt tänk. Det första barnen tittar på när de kommer in i klassrummet ska vara tavlan. Där finns bilder på det material de kommer att använda under lektionen. Innan de sätter sig på sina platser plockar de fram detta. Det gör att alla är redo för lektionen och vi slipper det spring som lätt kan uppstå om fler ska hämta saker ur lådan.




















När lektionen startar upp går vi igenom den dagordning som gäller. Där ser alla stegvis vad innehållet kommer att vara samtidigt som vi mer i detalj beskriver och förklarar vad som ska hända. Vi har en "plopp" som vi flyttar ner allteftersom. Vi visar med hjälp av bilder om arbetsmomenten betyder att du ska arbeta själv, i liten grupp eller alla. Vi ställer också en klocka som räknar ner, för att barnen ska se hur mycket tid det är kvar av lektionen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar