söndag 3 februari 2019

Springdiktamen

I skolan arbetar vi med olika typer av texter och eleverna har under de senaste veckorna provat ett nytt sätt att öva på. 
Runt klassrummet och korridoren satt stora A3 affischer med meningar som vi hämtat ur en faktatext om solen. Eleverna delades in i grupp tillsammans med sin lärkompis, d.v.s 2 och 2. De fick till en början olika roller, löparen och sekreteraren.
Löparens uppgift var att gå till en av affischerna och memorera så mycket som möjligt av texten, gå tillbaka till sekreteraren och berätta det som den kommer ihåg. Löparna kan gå tillbaka hur många gånger som helst. Man får dock inte stå vid pappret och skrika det man läst. När sekreteraren skrivit ner meningen byter eleverna roller. Detta gör de tills de hunnit runt till alla affischer och skrivit ner meningarna som fanns. 
Samtidigt som övningen pågick hade vi en ljudmätare på som markerade rött om det blev för högljutt i rummet, vilket det kan bli när så många ska förmedla något samtidigt. Mätaren höll sig för det mesta på grönt vilket tyder på att eleverna klarade av att samarbeta och röra sig runt i rummet utan att låta allt för mycket.
Detta är en övning som ställer krav på samarbetsförmåga, läsförmåga, tränar arbetsminnet och skrivförmågan. En bonus är att eleverna får röra på sig vilket främjar inlärningen. Många tyckte det var ett roligt sätt att skriva text på och att dessutom klara av att samarbeta bra blev en bonus. De önskade att få öva på liknande sätt fler gånger.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar