När vi löser textuppgifter eller problem som är beskrivna i text utgår vi från denna struktur.
Klicka på länken: Fingerfemman
Vi läser noggrant och samtalar om kluriga ord eller matematiska ord.
Därefter lägger vi fokus på frågan så vi vet vad vi ska ta reda på.
Sedan är det dags att rita det som texten handlar om, kanske pengar, leksaker, fordon eller biljetter. Då ritar vi också det som händer i texten. Redan här brukar vi se svaret på frågan.
Därefter skriver vi uttryck med siffror och tecken, t.ex. 15-7=8 eller 4*10=40. Ofta skriver vi flera uttryck för att följa resonemanget. Då är det viktigt att byta rad så att vi inte använder likhetstecknet fel, som på detta sätt: 12+9=21-3=18. Vi strävar också efter att svaret ska synas sist i uträkningen.
Allra sist skriver vi ett svar på frågan och funderar på om svaret är rimligt. Svar: Johan och hans kompisar fick 6 köttbullar var.
För att knyta upp fingrarna till något som kanske gör det lättare att komma ihåg att följa dem använder vi ramsan om Tummetott, Slickepott, Långeman, Gullebrand och lilla Vicke Vire.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar