tisdag 10 september 2019

Skolans och vår värdegrund

I varje årskurs lyssnar vi in vilka behov barnen har kopplade till den aktuella värdegrundstrappan. Att bry sig om andra, som trappan handlar om just nu, kan man t.ex. göra genom att aktivt lösa olika slags sociala situationer, som kan uppstå, på ett bra sätt. Ibland är man inte överens och det kan leda till ett bråk. Bråk tar energi, stjäl uppmärksamhet och tid från skolarbetet. Vi har därför övat på att se skillnad på ett tjafs och en konflikt. Ett tjafs kan barnen oftast lösa på egen hand, medan en konflikt vanligtvis kräver vuxnas inblandning.

Barnen konstaterade, efter både egen tanketid och samtal i grupp, att ett tjafs inte är så allvarligt, handlar om småsaker och egentligen är ganska onödigt. Tjafs är något litet, oftast mellan bara två personer. 

För att lösa ett tjafs är ordet förlåt väldigt bra. Genom att be om ursäkt berättar man och liksom erkänner vad man gjort fel. Då är det mycket lättare att komma överens och lägga tjafset bakom sig. Fast en utmaning är att ta emot ursäkten på ett bra sätt. 

Vi gjorde en övning, där hälften av barnen fick en lapp med en mening på. På lappen stod exv: Förlåt för att jag struntade i dig. eller Förlåt för att jag sa att dina skor var fula. och annat taget från vardagen. Den andra halvan av gruppen hade ingen lapp, utan fick en muntlig ursäkt av en kompis när vi minglade runt i rummet. Att titta på den andre, vara seriös och tacka för ursäkten eller be om ursäkt tillbaka övades flitigt. 

Dagarna nu direkt efteråt har vi fått nytta av detta flera gånger. 

En konflikt beskrivs av barnen som större, mer på allvar och med många känslor inblandade. Det kan handla om slagsmål och att personerna är riktigt dumma mot varandra. Det tar tid att bli lugn efter en konflikt.

Om barnen hamnar i en konflikt som kräver vuxnas hjälp finns exv. lappar från Trygghetsteamet att fylla i. Dessa har rosa ram och hänger i klassrummet. En speciell brevlåda finns, vilken töms varje vecka. Trygghetsteamet tar kontakt med barnen och hjälper dem vidare på olika sätt.

Om vi vuxna märker att ett bråk är riktigt allvarligt och därmed en kränkning, verbalt eller fysiskt, skriver vi en Anmälan om kränkande behandling, som lämnas till rektor för vidare arbete. Självklart får barnen hjälp att lösa sin konflikt och vårdnadshavare informeras. 

För att undvika konflikter och tjafs finns vuxenledda aktiviteter på flera platser på skolgården under rasterna. Rastaktivitetsgruppen har också hand om förrådet, där leksaker lånas ut. Vi har ökat vuxennärvaron i kapprummen, det finns ett schema över vem som ska vara i kapprummet när rasten börjar och när rasten är slut. Vi går på led, med en vuxen först, till matsalen och musiklektionen, för att undvika knuffar i trängsel. Två vuxna lämnar snabbt matsalen efter lunchen så att vi kan släppa in barnen i klassrummet istället för att de står utanför och väntar så länge. I omklädningsrummen finns vuxna innan rasten är slut och en bit in på en eventuell rast efteråt. Vi går gemensamt till Bokbussen för att undvika tävling och knuffar. Kort sagt, vi försöker vara överallt där barnen kan tänkas hamna i otrygga situationer.


 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar