Vi har under 2020 fokuserat lite extra på vad man kan göra på rasten. Under några veckor har vi skrivit instruktioner kring olika rastaktiviteter där eleverna också fått ge kamratrespons på varandras texter. Vi har i 4-hörn övningar och olika samtal funderat kring hur rasterna fungerar i gruppen och varför man tycker att raster är roliga eller tråkiga. Majoriteten av barnen tycker att rasterna fungerar bra. Det är också de barn som deltar i rastaktiviteter som rastis gruppen planerat, spelar fotboll, king eller leker tillsammans. Några få tycker rasterna är tråkiga, det visade sig att dessa barn oftast inte gör något på rasterna förutom att gå runt och ev tjafsar med varandra eller andra.
Den här veckan har klass 3 påbörja ett samarbete med Sergio, skolans socialpedagog. Det innebär att varsin rast i veckan är grupperna på KG och "leker" Sten, sax, påse. Syftet är att träna samarbete och få en roligt stund tillsammans. De som inte "leker" just den rasten står och hejar och hjälper till att hålla banan i ordning.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar