måndag 30 november 2020

Tester i svenska

Enligt kommunens screeningplan för ämnet svenska har eleverna i åk. 4 gjort tre tester i svenska avseende rättstavning, ordkunskap och läsförståelse, sk DLS-tester. (Diagnostiskt material för analys av Läs och Skrivförmåga Hogrefe-Psykologiförlaget). På grund av pandemin gjorde inte elever födda 2010 några nationella prov i svenska i åk. 3.

DLS-testerna är standardiserade och svarspoängen kan tolkas i en normaliseringskurva med en sk Stanineskala.



Skalan är från 1-9 där 9 är bäst. För att förenkla kan man se kurvan

som en uppför- och nedförsbacke. Vid värde 1-4 är det fortfarande

uppförsbacke med läsning och förståelse medan eleven som är på 5

är uppe på toppen och läsningen är inte så krävande längre.

Elever som är på värde 6-9 är i nedförsbacke§n och ja, då är

läsningen och läsförståelsen inte någon större ansträngning.  


Läsförståelsetestet prövar olika aspekter av läsning och frågorna är på detaljnivå men prövar även förmåga att sammanfatta och dra slutsatser. Testet är tidsbegränsat så det gäller också att hinna läsa texterna. Tar avkodningen för lång tid och eleven inte hinner läsa klart visar det också mycket om läsförmågan. 


OM elevens resultat i läsförståelse hamnar i stanine-spannet 1-3 behöver vi titta närmare på läsningen och sätta in åtgärder. Lotta kommer ta kontakt med vårdnadshavare om vi anser att extra lästräning behöver sättas in, för det är första åtgärden. Kan vi få stöd från hemmet med mängdläsning är det en stor fördel för barnet. 

Förresten, alla elever behöver peppas att läsa i den här åldern och den mängd som krävs kan vi aldrig tillgodose bara i skolan.

Har Du frågor, mejla Lotta.











Inga kommentarer:

Skicka en kommentar